مطالعۀ کنترل شدۀ دابل بلایند یک کرم بی رنگ کنندۀ غیرهیدروکینن در درمان ملاسما

مطالعۀ کنترل شدۀ دابل بلایند یک کرم بی رنگ کنندۀ غیرهیدروکینن در درمان ملاسما

مطالعۀ کنترل شدۀ دابل بلایند یک کرم بی رنگ کنندۀ غیرهیدروکینن در درمان ملاسما

ژان لوک لوی1 ،فردریک پونس2،لیز آگوپیان و رگیس بسون3

1مرکز درماتولوژی لیزری،مارسی، فرانسه

2بیوفیدرم SA،مونتپی، فرانسه

Background

ملاسما نوعی ملانوز شدید اکتسابی است که غالبا بر روی صورت زنان اثر می گذارد و درمان آن با عوامل کاهندۀ پیگمنت غالبا به سختی انجام میشود.

هدف مطالعه: ارزیابی اثربخشی کرم غیرهیدروکینن (Amelan M) در برابر کرم دیگری به نام (Mela-D) به عنوان درمان ملاسما

روش ها:22زن فرانسوی که دارای ملاسمای ترکیبی یا ملاسمای اپیدرمی دوطرفه بودند در یک آزمایش پرسپکتیو بر روی یک طرف صورت که به مدت 4 ماه در طی هفته های تابستان به طول انجامید ، شرکت کردند. 12تا از بیماران صبح ها روزی یک بار از Amelan M به همراه کرم ضد آفتاب SPF 60 در یک طرف صورت خود و Mela-D در طرف دیگر استفاده کردند. پیگمنتاسیون به صورت عینی با استفاده از یک مگزامتر و در ناحیۀ ملاسما و شاخص شدت (MASI) به صورت ذهنی اندازه گیری شد.

نتایج:کاهش متوسط پیگمنتاسیون در MASI با کاربرد هر دو کرم وکاربرد صرف Amelan M با مگزامتر از نظر آماری قابل توجه بود. عوارض جانبی نیز تا حدودی مشاهده شد.

نتیجه گیری:Amelan M در مقایسه با کرم Mela D تأثیر خیلی بیشتری بر روی ملاسما داشت. حتی با وجود مشاهدۀ برخی عوارض جانبی، بیماران آن قسمت از صورت که با Amelan M درمان شده بود را ترجیح می دادند.

کلید واژه ها:Amelan M، کرم بی رنگ کننده، Mela D،ملاسما، اندازه گیری عینی

مقدمه

ملاسما که یک اختلال پیگمنتی شایع است و مشخصۀ آن گسترش لکه های بزرگ هایپرپیگمنت میباشد ،اکثرا در زنان رخ میدهد. انتشار لکه های سیاه هایپرپیگمنت محدود به ناحیۀ صورت (مرکز صورت،گونه و ناحیۀآرواره) است و می تواند تأثیر روحی روانی منفی شدید بر افراد مبتلا بگذارد.

عوامل متعددی در پدیدۀ ملاسما نقش دارند که ازبین آنها میتوان به حاملگی، قرار گرفتن در معرض اشعۀآفتاب ، معالجات هورمونی، کاربرد مواد آرایشی و تأثیرات ژنتیکی و بنیادی اشاره کرد.

درمان متداول ملاسما شامل برطرف کردن هر گونه عامل سببی احتمالی که در اثر استفاده از کرم ضدآفتاب و عامل هایپوپیگمنت میباشد، غالبا همراه با سایر روش های درمانی مانند تریتینوئین، اسید کوجیک، اسید آزیلائیک یا پیلینگ سطحی انجام می گیرد.

نشان داده شده است که پیش بینی هیدروکینن(HQ) یا کرم آرایشی در مطالعات مختلف موثر واقع میشود. کاربرد HQ در اروپا یعنی محل انجام این مطالعه تأیید نمیشود. در عوض دو کرم غیرHQبه این منظور انتخاب شدند:کرم MelaD(مگزوریل SX، اسید کوجیک، لیپوهیدروکسی اسید LHA) و Amelan(اسید کوجیکا، اسید فیتیک، بوتیل متوکسی دی بنزوئیل متان). هدف از این مطالعۀ استاندارد رندومی ،ارزیابی اثربخشی و سلامت کرم موضعی جدید Amelan Min در درمان ملاسمای صورت در انواع پوست فیتزپارتریک(Fitzpatrick) بود.

مواد و روش ها

شرکت کنندگان مطالعه قبل از شروع هرگونه وضعیت استاندارد مربوط به مطالعه، رضایت آگاهانۀ خود را اعلام کردند. مطالعه مطابق با مقررات رضایت آگاهانه انجام گرفت.

معیارهای قابلیت بیماران

بیمارانی که ملاسمای متقارن صورت با پوست Fitzpatrick نوع 1 تا 6 از نظر بالینی در آنها تشخیص داده شده بود، برای مطالعه بکار گرفته شدند. شدت ملاسما آنقدری بود که ازنظر بالینی و با عکسبرداری استاندارد شده و قابل روئیت، مشاهده شود.

معیارهای کنارزنی بیماران

معیارهای کنارزنی شامل کاربرد یک کورتیکواستروئید موضعی، عوامل بی رنگ کننده یا سابقۀ پیلینگ شیمیایی، میکرودرمابریشن 6 ماه پیش از مطالعه یا درمان لیزری صورت 9 ماه پیش از مطالعه بود. معیارهای کنار زنی بیشتر شامل درمان با رتینوئیدها یا کورتیکواستروئیدهای سیستمیک و منظم دهانی در ظرف 6 ماه مطالعه یا سایر داروهای سیستمیک ایجاد کنندۀ حساسیت به نور در ظرف 6 ماه بود. علاوه بر این،بیمارانی که به درمان موضعی همراه که با شرکت مطالعاتی دریک مطالعۀ پژوهشی که در30 روز گذشته تداخل داشت، نیاز داشتند، یا بیمارانی که ایمونوکامپرومایز (immunocompromised) شده بودند، کنار زده شدند. استفاده از وسایل ضدبارداری دهانی و غیردهانی مجاز بود.

طرح مطالعه

بیماران روزی یکبار از Amelan در یک طرف از صورت خود و Mela D( اسید کوجی/مگزوریل XL و LHA، لا روش پوسی، پاریس، فرانسه) در طرف دیگر صورت به مدت یک دورۀ مطالعاتی 16 هفته ایی استفاده کردند. به بیماران آموزش داده شد که مراقبت از پوست در طی مطالعه فقط شامل یک مرطوب کنندۀ خاص و یک پاک کننده به همراه ضدآفتاب UV-B SPF 25 می باشد که هر روز صبح حداقل 15 دقیقه بعد از استعمال کرم های مطالعه بر روی هر دو طرف پوست استفاده میشد. هیچ گونه دستورالعمل خاصی برای جلوگیری از آفتاب وجود نداشت. بیماران دستخوش یک ارزیابی مبنا شامل آزمایش اولیه قرار گرفتند. بیماران در هفتۀ چهارم در فصل تابستان و هفتۀ شانزدهم بعد از تابستان ارزیابی شدند.

ارزیابی بالینی

تصاویر UV و استاندارد برای آزمایش بالینی در مبنا و هفته های 4 و 16 ثبت شد. ارزیابی بر اساس تصاویر گرفته شده در مبنا انجام شد. هم بیماران و هم پزشکان ، بهبود از مبنا را با استفاده از نمرۀ 5 امتیازی در هر بار ویزیت بعدی ارزیابی کردند(بهبودی کامل، بهبودی قابل توجه،بهبودی جزئی، بدون تغییر، یا وخیم تر شدن).نمرۀ MASI شاخصی است که به منظور تعیین مقدار ملاسما و تغییرات دوران درمان مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص توسط Kimbrough-Green و همکاران اصلاح و تغییر جزئی داده شد.

MASI را بر اساس درصد سطح نسبی درگیری(A) ،شدت تیرگی (D) ملاسما و یکنواختی (H) هایپرپیگمنتاسیون محاسبه می کنند. منطقۀ گونۀ راست (rc) 30% از کل صورت را می پوشاند . همین مناطق در طرف چپ اندازه گیری می شوند که روی همرفته 100% سطح صورت می باشد. فضای درگیری در هر یک از این دو فضا ، ارزش عددی 0-6 را ارائه میدهد( صفر یعنی عدم درگیری؛1, 0–9%;2, 10–29%; 3, 30–49%; 4, 50–69%; 5, 70–89%; , 6,90–100%) . شدت تیرگی (D) و یکنواختی ملاسما (H) بر اساس نمرۀ 1تا 4 ، درجه بندی شد( صفر یعنی بدون درگیری، 1،جزئی؛2، خفیف؛3،محسوس؛4، حداکثر).

در نتیجه، نمرۀ MASI با افزودن مجموع درجه بندی های شدت تیرگی و یکنواختی ضرب در میزان ناحیۀ درگیری برای هر منطقۀ گونه محاسبه میشود. ما از روش اندازه گیری شبیه به روش هارلی((Hurleyو همکاران استفاده کردیم.

رخدادهای مغایر در تمام ویزیت ها ارزیابی شد. محقق ، سوزش و تحریک را در هر بار ویزیت با استفاده از اندازه گیری عینی( التهاب پوست، پوسته شدن/پیلینگ، ورم،اگزما یا سوزش) و ذهنی ( سوختگی،خارش،خشکی) در مقیاس 5 نمره ایی (0=هیچکدام، 1=حداقل،2=خفیف،3=متوسط،4=شدید) درجه بندی کرد.

ارزیابی عینی

مگزامتر، بر اساس طیف جذب نور، اندازه گیری عینی، قابل تکثیر از پیگمنت در اختیار ما قرار می دهد و درجۀ صحت آن ±5% است. Readingهای مگزامتر بدست آمد و یک مقیاس آنالوگ خطی در مبنا و در هفتۀ دوم، چهارم،ششم و هشتم و بر روی ضایعۀ هدف و پوست بدون درمان نرمال مشخص شد.

تجزیه و تحلیل آماری

ارزیابی اثربخشی بر اساس اندازه گیری مگزامتر و تصویر ((MASI با استفاده از تست Wilcoxon signeDrank تجزیه و تحلیل شد.

نتایج:

22 زن در این مطالعه حضور داشتند. میانگین سنی بیماران 29 سال بود(14تا 52). 5 بیمار دارای تیپ پوستی Fitzpatrick دو ، 5 بیمار تیپ پوستی 3، 9 بیمار تیپ پوستی 4، 6 بیمار تیپ پوستی 5 بودند. بر اساس ارزیابی تصویری استاندارد (شکل 2،3،5 برای Amelan)(شکل 2،4،6 برای mela D) تست Wilcoxon (شکل 7) بر روی گونۀ درمان شده با Amelan M در هر بار مقایسۀ T0 و T1 (P <0.0001) ، T0 و T2(P <0.0001) و T1 و T2(P <0.0408) از نظر آماری معنی دار بود. تست Wilcoxon(شکل 7) انجام شده بر روی گونۀ تحت درمان با Mela بین T0 و T1 (P <0.001) و T0 و T2 (0.001) از نظر آماری معنی دار بود. اما بین T1 و T2 (P <0.0546) اینگونه نبود.

 

شکل 1:قبل از درمان(بیس لاین)

 

شکل 2:قبل از درمان(بیس لاین)

 

شکل 3:یک ماه پس از Amelan M(اوایل تابستان)

 

شکل 4 : یک ماه پس از Mela D(اوایل تابستان)

 

شکل 5: سه ماه پس از Amelan M(بعد از تابستان)

شکل 6: سه ماه پس از Mela D (بعد از تابستان)

تست Wilcoxon که (شکل 8) بر اساس اندازه گیری های مگزامتر در سمت تحت درمان با Amelan M انجام شد، کاهش معنی داری در میزان پیگمنتاسیون بین T0 و T1(P <0.0001) و T0 و T2(P <0.0001) نشان داد. اما این میزان بین T1 و T2(P <0.581) از نظر آماری معنی دار نبود. در سمت درمان شده با Mela D ، تست Wilcoxon که بر اساس نتایج Mexameter انجام شده بود(شکل 8) کاهش غیرمعنی داری در میزان پیگمنتاسیون بین T0 و T1(P <0.45) و بین T1 و T2(P <0.01) نشان داد. در پایان، زمانی از تست Wilcoxon در هر زمان بین ناحیۀ پیگمنتی تحت درمان با Amelan M و Mela D استفاده کردیم،یک تفاوت آماری بین Amelan M و Mela D( در T1P< 0.0001 و در T2 P< 0.005) مشاهده کردیم.این نتایج بر اثربخشی برتر Amelan M از Mela D تأکید دارد. تأثیرات جانبی که مشاهده شد شامل سوزش و خشکی 18.2 درصد پوست با Amelan M و 4.5 درصد با Mela D بود.

توضیحات

ملاسما یک موقعیت بالقوۀ و مشهود بدشکل است که غالبا باعث تنش ها و اضطراب های روحی زیاد میشود و بر فعالیت های روزانه و کاری تأثیر می گذارد. ما یک مطالعۀ دابل بلایند رندومی را برای تأیید اثربخشی چشمگیر که در تجربۀ فعلی در مورد Amelan M از سال 1999 مشاهده کردیم، اختصاص دادیم. هیچ کدام از کرم ها حاوی HQ شیمیایی و طبیعی نبودند. ما هر نیمۀ صورت را به صورت رندوم با Amelan M و Mela D درمان کردیم. ما تأثیر بیرنگ کنندگی را بر عکسبرداری های نوری عادی استاندارد (MASI)ارزیابی کردیم. از تصاویر دیجیتال UV برای ارزیابی ناحیۀ پیگمنتاسیون و کنترل عکسبرداری های نوری عادی استفاده شد. مگزامتر به عنوان یک ابزار با قابلیت تولید مجدد و کاربرد آسان در سنجش عینی پیگمنتاسیون عمل می کرد.ما شاهد اثربخشی بالاتر و سریعتر AmelanM از mela D در ملاسمای صورت در انواع پوست ها بودیم. هر دوکرم با توجه به ارزیابی MASI و سنجش مگزامتر، تفاوتهای آماری معنی داری ایجاد کردند.

بااینحال نتایج مگزامتر نشان داد که تأثیر بی رنگ کنندگی با Amelan M بیشتر از Mela D است. با توجه به مطلوبیت و آزمون تحمل با هر کرم، قابل ملاحظه بود که ولو اینکه Amelan M باعث افزایش سوزش و ناراحتی پوست شد، اما 100% بیماران قبل از مقبولیت پوست ، اثربخشی را انتخاب کردند(اشکال 9 و 10). با وجود اینکه مقبولیت پوست با Amelan M کمتر است اما آزمون PS 24 موید آن است که بیماران اثربخشی را به تحمل ترجیح می دهند.تمام بیماران این مطالعه در ناحیۀ گونه مبتلا به ملاسما بودند و بعضی اوقات تا کل صورت کشیده میشد. این مطالعه مخصوصا در ایام تابستان انجام شد. ما منتظر ماندیم تا ملاسما در اثر تماس با نور معمولی آفتاب شهر مارسی سوخته و تیره شود و سپس مطالعه را در تاریخ 15 می آغاز کردیم. این مطالعه در 15 دسامبر به نتیجه رسید.

همۀبیماران در گروه مربوط به پیگمنتاسیون قبل از مطالعه و تشخیص ملاسمای هورمونی، با هم قابل مقایسه بودند.از هیچ یک از بیماران خواسته نشد که شیوۀ عادی زندگیشان را تغییر دهند. از بیماران نخواستیم که از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنند. واین در صورتی بود که از ضد آفتاب ها استفاده شود. ضد آفتاب ها بویژه در تابستان و بر روی پوست تیره ، فقط در برابر مقدار کمی UV از پوست محافظت می کند.

ضدآفتاب ها بر روی عکسهای 1 و 2 بیشترین تأثیر را داشت و از اکتبر تا مارس ، محافظت خوبی از پوست داشتند. مطالعات گوناگون نشان داده اند که بی رنگ کنندگی ملاسمای صورت در انواع مختلف پوست ها به طور معنی داری امکان پذیر است. تأثیرات جانبی پوستی محدود، التهاب پوست و پوسته پوسته شدن با تریتینوئین رخ داد. ما همان اثرات جانبی را در مورد Amelan M با تأثیر شفاف سازی زیاد و سریع مشاهده کردیم.

هرلی و همکاران استفاده از یک لایه بردار اسید گلیکولیک قابل مقایسه با HQ بر روی جمعیت یکنواختی از ملاسمای صورت را پیشنهاد دادند. آنها متوجه هیچ تفاوت معنی داری در میزان بهبود با استفاده از HQ صرف در برابر درمان ترکیبی HQ و لایه بردارهای اسید گلیکولیک نشدند. مقایسۀ متفاوت HQ در برابر کمپلکس سفید کنندۀ اسید آسکوربیک با HQ مبنی بر کرم، پاسخ بهتری نشان داد. به تازگی یک عامل ترکیبی سه تایی با استفاده ازHQ نتایج خیلی خوبی بر روی ملاسما نشان داد. ظاهرا HQبه تنهایی، در ترکیب با عوامل موضعی یا آستر سازی لایه بردارهای اسیدی اولین عامل پیگمنت زدایی ملاسمای صورت است.HQدر اوپا برای تجویز آرایشی تأیید نمیشود. ما از Amelan M بدون HQ در برابر عامل پیگمنت زدای Mela D بدون HQ استفاده می کنیم.به نظرمیرسد که Amelan M کرم بی رنگ کنندۀ قوی باشد.

نتیجه گیری

نتیجۀ حاصل از این مطالعه این است که کرم Amelan M اثربخشی سریع و زیاد در طول تابستان نشان می دهد.حتی اگر کرم Amelan M تحمل کمتری نسبت به  Mela Dداشته باشد، باز هم بیماران اثربخشی را ترجیح می دهند.بنابراین Amelan M ظاهرا درمان بسیار موثری برای ملاسما میباشد.

.
خواندن 2750 دفعه
Image

دکتر محمد ایمانی

متخصص پوست ، مو و زیبایی


پزشک: دکتر ایمانی
پرسشگر: Elmertet
تاریخ: دوشنبه, 05 مهر 1395 09:39
وضعیت: پاسخ داده شده

پرسش:
با سلام و خسته نباشید... جناب دکتر از سن 18سالگی در گیر بیماری ویتیلیگو هستم و بالای 60درصد بدنم رو درگیر کرده ولی رنگ لکه ها خیلی سفید نیست که تابلو باشه ...اولین سوالم اینه که این لکه ها مگه رنگ های سفیده کم رنگ پر رنگ داره؟ چون الان رنگشون مثل رنگ پوسته خیلی سفیده فرد عادیه... و دومین سوالم...آیا حقیقت داره در بیمارستان رازی آمپول هایی وجود داره و تزریق میکنن و پوست سفید میشه؟ هزینه اش چقدره؟ممنون لطفا پاسخ بدید

آقاي ساسان سلام

اگر بيماري در حال پيشرفت باشد،نقاط جديد بدن كه تازه دارند رنگدانه از دست مي دهند ولي هنوز روند پيشرفت ادامه دارد،خيلي سفيد نيستند،در خصوص سوال دوم،چنين آمپول و درماني وجود ندارد،بهترين درمان براي شما نور درماني هست .

 

دوست عزیز و گرامی من

زمان بهترین و ارزشمندترین هدیه ای است كه می توان به كسی ارزانی داشت.هنگامی كه برای كسی وقت می گذاریم، قسمتی از زندگی خود را به او میدهیم كه باز پس گرفته نمی شود . باعث خوشحالی و افتخار من است كه برای عزیزی مثل شما وقت می گذارم و امیدوارم كه با راهنماییهای اساتید این رشته واظهار نظر شما عزیزان این سایت آموزشی پر بارتر گردد.

اطلاعات تماس